نقش عسل مانوکا در درمان بیماری های تنفسی چیست


 

بیماری های تنفسی یکی از مشکلات رایج در دنیای امروز هستند. متاسفانه بسیاری از ویروس هایی که در سال های اخیر جان میلیون ها انسان را گرفته اند، از راه سیستم ضعیف تنفسی افراد وارد شده اند. به همین علت توجه کردن به درمان بیماری های تنفسی بسیار مهم است.

عسل درمانی برای برطرف کردن مشکلات مختلف تنفسی از گذشته تا امروز مورد توجه بسیاری از اندیشمندان بوده است. امروزه عسل های درمانی مختلفی برای درمان مشکلات سیستم تنفسی انسان مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از این عسل ها، عسل مانوکا است.

عسل مانوکا یک درمانگر فوق العاده قوی برای درمان بیماری های تنفسی است. در واقع این نوع از عسل تک گل طبیعی که خاستگاه آن مربوط به کشورهای اروپایی است و در ایران نیز کمتر یافت می شود، یکی از عسل های تخصصی برای درمان بیماری های تنفسی در دنیا است. این عسل تک گل خواص مختلفی برای درمان بیماری های تنفسی از خود به نمایش می گذارد؛ اما 2 خاصیت بسیار مهم و اثبات شده برای برطرف کردن مشکلات تنفسی دارد که بیشتر مورد توجه بوده است.

در این مطلب به خاصیت عسل مانوکا برای درمان دو بیماری مزتبط با سیستم تنفسی اشاره می کنیم که احتمالا عسل های دیگر کمتر می توانند تاثیرگذار باشند. در بین عسل های ایرانی، عسل آویشن یکی از گزینه هایی است که شاید بتوان به جای عسل کمیاب مانوکا در ایران، مورد استفاده قرار داد. با این حال بد نیست با خاصیت این عسل طبیعی در مورد درمان مشکلات تنفسی بیشتر اطلاعات کسب کنید.

درمان گلودرد با کمک عسل مانوکا
اگر از گلودرد رنج می برید، عسل مانوکا می تواند به شما کمک کند تا کمی از میزان درد گلو کاسته تا درد آن تسکین یابد. خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی عسل مانوکا می تواند التهاب موجود در گلو را کاهش داده و به باکتری های ایجادکننده درد حمله کند.

عسل مانوکا نه تنها به باکتری های مضر حمله می کند، بلکه پوشش داخلی گلو را نیز تامین می کند که به آرامش رسیدن گلو را به همراه دارد. به همین علت است که احتمالا از میزان سرفه شما بعد از مصرف منظم عسل منوکا کاسته خواهد شد.

یک مطالعه جدید در بیمارانی که تحت درمان شیمی درمانی سرطان سر و گردن قرار گرفته اند، تأثیر مصرف عسل مانوکا را بر روی Streptococcus mutans، نوعی از باکتری های مسئول گلودرد بررسی شده است. جالب توجه است که محققان پس از استفاده از عسل مانوکا، میزان قابل توجهی از استرپتوکوک موتانس را کاهش دادند.

علاوه بر این، عسل مانوکا باعث کاهش باکتری های مضر دهان می شود که باعث ایجاد موکوزیت می شوند. موکوزیت منجر به التهاب و زخم دردناک غشاهای مخاطی مری و مجاری دستگاه گوارش می شود. این ویژگی عسل مانوکا از آن دست خواص خاص این نوع عسل طبیعی است که کمتر در دیگر عسل های تک گل یافت می شود.

مدتی است که انواع مختلف عسل به عنوان سرکوب کننده های سرفه طبیعی مورد توجه قرار گرفته است. یک مطالعه نشان داد که عسل به اندازه یک مهارکننده سرفه رایج که به صورت شیمیایی یا گیاهی تولید می شوند، مؤثر است. اگرچه در این مطالعه از عسل مانوکا استفاده نشده است؛ اما به احتمال زیاد در سرکوب سرفه ها عسل مانوکا حداقل به همان اندازه مؤثر است.

عسل مانوکا یک درمانگر فوق العاده برای درمان فیبروز کیستیک
فیبروز کیستیک نوعی اختلال ارثی است که به ریه ها آسیب می زند و همچنین می تواند بر دستگاه گوارش و سایر ارگان ها تأثیر بگذارد. این بیماری بر روی سلول های تولید کننده مخاط اثر می گذارد و باعث می شود مخاط به طور غیر طبیعی ضخیم و چسبنده شود. این مخاط ضخیم مجاری هوا را مسدود کرده و تنفس فرد را دشوار می کند.
متأسفانه عفونت های تنفسی فوقانی در افراد مبتلا به فیبروز کیستیک بسیار شایع است. نشان داده شده که عسل مانوکا با باکتری هایی که باعث عفونت های تنفسی فوقانی می شوند، مبارزه می کند.

در بین باکتری ها، دو باکتری Pseudomonas aeruginosa و Burkholderia spp باکتری های رایجی هستند که می توانند باعث عفونت های جدی دستگاه تنفسی فوقانی، شوند. این موضوع امروزه به ویژه با رایج شدن برخی بیماری های ویروسی مثل کرونا، اهمیت بیشتری پیدا می کند. درمان مشکلات تنفسی خود به عنوان یک عامل بسیار موثر در پیشگیری و درمان بیماری کرونا و آنفولانزا که عده زیادی را به کام مرگ کشانده است، شناخته می شود. در واقع بیماری فیبروز کیستیک می تواند به عنوان یک بیماری زمینه ای برای ابتلای ساده تر افراد به ویروس کرونا باشد.

در یک مطالعه تأثیر عسل مانوکا در برابر این باکتری ها در افراد مبتلا به فیبروز کیستیک مشاهده شده است. نتایج نشان داد که این نوع عسل تک گل رشد آنها را مهار می کند و در کنار درمان آنتی بیوتیکی می تواند موثر باشد. بنابراین، محققان نتیجه گرفتند که عسل مانوکا ممکن است در درمان عفونت های تنفسی فوقانی، به ویژه در افرادی که فیبروز کیستیک دارند، نقش مهمی ایفا کند.

البته نباید فراموش کنید که تنها مصرف مداوم و منظم عسل مانوکا است که می تواند به محافظت از سیستم تنفسی انسان کمک کرده و به درمان برخی بیماری های دستگاه تنفسی کمک کند. در نتیجه نباید از مصرف عسل ناامید شوید و به صورت مداوم و با برنامه آن را مصرف نمایید.

عسل مانوکا خواص زیادی برای سلامتی دستگاه تنفسی انسان دارد. با این حال 2 خاصیت عسل مانوکا برای درمان فیبروز کیستیک و همچنین برطرف کردن گلودرد، بیشتر مورد توجه دانشمندان و محققان بوده است. به نوعی این خواص عسل مانوکا کمتر در عسل های دیگر پیدا می شود.

درست است که در ایران عسل مانوکا وجود ندارد. با این حال برخی عسل های تک گل هستند که خواص متعددی برای بهبود سیستم تنفسی انسان به همراه دارند. یکی از محبوب ترین عسل های مفید برای دستگاه تنفسی انسان، عسل آویشن است که یکی از مهمترین خواص آن برطرف کردن گلودرد و عفونت های موجود در ریه است. پس بهتر است تحقیقات بیشتری در مورد نوع عسل تک گلی که برای درمان بیماری خود نیاز دارید به عمل آورید. در این صورت بهترین عسل تک گل را خریداری خواهید کرد.